سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دندانپزشکی کودکان بزرگسالان تهران

دندانپزشکی کودکان بزرگسالان تهران, دندانپزشکی شبانه روزی تهران, بهترین کلینیک دندان پزشکی تهران, بهترین دندان پزشکی تهران, دندان پزشکی شبانه روزی تهران, بزرگترین کلینیک دندان پزشکی تهران

قالبگیری ایمپلنت دندان

    نظر

 

جدیدترین روش جایگزینی بی دندانی کاشت ایمپلنت است که قالبگیری پروتز آن روش های مختلفی دارد که ما در این برنامه به یکی از این روش ها که قالبگیری با ایمپرشن کوپینگ است می پردازیم.

 

 

سلام عرض می‌کنم خدمت همه همکاران محترم وقتتان به خیر باشد همان‌طور که در برنامه‌های قبلی باهم دیگر درباره‌ی قطعه‌ای به نام   اباتمنت  صحبت کردیم و بررسی کردیم که اباتمنت می‌تواند در پروتز ما چه نقشی داشته باشد. امروز هم می‌خواهیم راجع به دو قطعه‌ای دیگر به نام ایمپرشن کوپینگ و آنالوگ توضیح بدم و باهم دیگر بررسی کنیم تا ببینیم ایمپرشن کوپینگ و آنالوگ در پروتز ما چه نقشی دارد.

نکات قالبگیری با ایمپرشن کوپینگ و آنالوگ

ایمپرشن کوپینگ درواقع قطعه‌ای است که برای قالب‌گیری روکش ما مورداستفاده قرار می‌گیرد. یعنی بدون ایمپرشن کوپینگ ما نمی‌توانیم هیچ قالب‌گیری انجام دهیم. حتما باید ایمپرشن کوپینگی باشد تا قالب‌گیری صورت بگیرد. ایمپرشن کوپینگ برای انتقال مشخصات و ویژگی‌های یک ایمپلنت کاربرد دارد و مکان دقیق فیکسچر ما را به روی کست درنهایت شبیه‌سازی می‌کند. همان‌طور که میدانید هر فیکسچر یک قسمت بیرونی دارد که برای اتصال هر قطعه‌ای مورداستفاده قرار می‌گیرد یعنی قسمت بیرونی فیکسچر ما برای اتصال ایمپرشن کوپینگ، هیلینگ، اباتمنت یا هر قطعه‌ای دیگر می‌توانیم از آن استفاده کنیم و مانعی هم است برای ورود باکتری‌ها و میکرواورگانیسم ها. این را در نظر داشته باشید که هر فیکسچر یک پلت فرم مخصوص خود را دارد یعنی اگر فیکسچر ما پلت فرم 3 دارد حتما باید ایمپرشن کوپینگی که ما استفاده می‌کنیم ایمپرشن کوپینگ 3 باشد یعنی سایز آن 3 باشد. اگر پلت فرم ما 4  برای فیکسچر است، ایمپرشن کوپینگ ما سایزش باید 4 باشد و این را در نظر داشته باشید که اگر پلت فرم ما 4 است، ما نمی‌توانیم ایمپرشن کوپینگ 3 انتخاب کنیم چون مطمئن باشید کار شمارا به خطر می‌اندازد. هر ایمپرشن کوپینگ از 3 قسمت تقسیم می‌شود. قسمت انتهایی که هگز نام دارد. قسمت بدنه و قسمت نهایی که درواقع پیچ را ازاینجا وارد ایمپرشن کوپینگ می‌کنیم و داخل دهان بیمار می‌بندیم. این را در نظر داشته باشید شاید برای شما سوال پیش بیاید که هگز چیست. درواقع هگز یک چهارچوب خاصی است که هرکدام از قطعات ما می‌توانند این چهارچوب را داشته باشند. چه هیلینگ چه اباتمنت چه ایمپرشن کوپینگ، همه‌ی این‌ها هگز دارند درواقع هگز است که باعث اتصال فیکسچر ما به ایمپرشن کوپینگ می‌شود. یعنی ایمپرشن کوپینگ به‌وسیله‌ی هگز داخل فیکسچر قرار می‌گیرد و ما هیچ‌وقت نمی‌توانیم قسمت هگز قطعات خود را دست‌کاری کنیم یعنی نه می‌توانیم شکلی به آن بدهیم و نه می‌توانیم خطی روی آن ایجاد کنیم هگز به‌هیچ‌عنوان تغییر نمی‌کند. خب ایمپرشن کپینگ می‌تواند شکل‌ها، سایزها و رنگ‌های مختلفی داشته باشد. بستگی به برندی دارد که ما از آن استفاده می‌کنیم در هر برند ایمپرشن کوپینگ می‌تواند به اشکال و رنگ‌های مختلف باشد همچنان می‌تواند قطور باشد، بلند یا کوتاه باشد. این بسته به برندی است که ما انتخاب می‌کنیم .کاری که درنهایت ایمپرشن کوپینگ برای ما انجام می‌دهد کاری است که برای قالب‌گیری استفاده می‌شود.

این نکته را بگویم که بهتر است همیشه برای دندان‌های خلفی از ایمپرش کوپینگ های کوتاه استفاده کنیم چون راحت‌تر دستمان در آن مکان قرار می‌گیرد و ما راحت می‌توانیم ایمپرشن کوپینگ را در داخل دهان بیمار ببندیم و وقتی دهان بیمار حالت نیمه بسته پیدا می‌کند، بیمار اذیت نمی‌شود این به این معنی نیست که حتما باید از ایمپرشن کوپینگ کوچک برای دندان‌های خلفی استفاده شود. می‌توانید از ایمپرشن کوپینگ بلندتر هم استفاده کنید. پس مدنظر داشته باشید که برای دندان‌های خلفی از ایمپرشن کوپینگ کوتاه‌تر و برای دندان‌های قدامی از ایمپرشن کوپینگ بلندتر استفاده کنید برای سهولت کار. ولی خب اگر جا به جا هم شد هیچ ایرادی ندارد، کار شما به خطایی نمی‌افتد.

قطعه بعدی که میخواهم درباره اش صحبت کنم آنالوگ است. آنالوگ درواقع شبیه ساز فیکسچر داخل دهان بیمار است. ما وقتی قالب‌گیری اولیه را انجام می‌دهیم و ایمپرشن کوپینگ را باز می‌کنیم و قالب را بیرون می‌آوریم باید باز یک قطعه‌ای داشته باشیم که به ایمپرشن کوپینگ وصل کنیم. ما که نمی‌توانیم فیکسچر را از داخل دهان بیمار دربیاوریم و به ایمپرشن کوپینگ ببندیم، پس اینجا یک قطعه‌ای تعریف‌شده به نام آنالوگ که درواقع عینا مانند فیکسچر داخل دهان است کار ما را راحت می‌کند که وقتی ما قالب را درآوردیم بلافاصله این ایمپرشن کوپینگ خود را به آنالوگ وصل کنیم. این را مدنظر داشته باشید که سایز ایمپرشن کوپینگ حتما باید با سایز آنالوگ یکی باشد یعنی اگر ایمپرشن کوپینگ 4 داریم  باید آنالوگ 4 داشته باشیم. بعضی‌اوقات وقتی ما آنالوگ را داخل ایمپرشن کوپینگ می‌بندیم، آنالوگ داخل ایمپرشن کوپینگ می‌چرخد یعنی شما اگر خیلی تلاش کنید پیچ نمی‌شود. چند دلیل دارد. این را به شما بگویم که آنالوگ‌های ما یک‌بارمصرف نیستند و شما می‌توانید به تعداد دفعات زیادی از آنالوگ استفاده کنید ولی گاهی اوقات وقتی به‌مرورزمان از آنالوگ استفاده می‌شود این هگزهای داخل آنالوگ از بین می‌رود یعنی درواقع رزوه‌های داخل آنالوگ هرز می‌شود و شما هرچقدر تلاش می‌کنید که این آنالوگ را در داخل ایمپرشن کوپینگ بچرخانید، پیچ نمی‌شود. اگر به همچین موردی برخوردید بدانید که آن آنالوگ قابل‌استفاده نیست و رزوه هارا از بین برده یا یک حالت دیگری می‌تواند داشته باشد. آنالوگ شما آنالوگ سالمی است ولی سایزی که برای ایمپرشن کوپینگ استفاده‌شده سایز مناسبی نیست یا بزرگ‌تر است که می‌چرخد و یا خراب است. حتی من دیده‌ام که آنالوگ‌هایی مثل این آنالوگ که در اینجا می‌بینید، آنالوگی است که کاملا ضربه خورده و ازیک‌طرف به آن فشار آمده و حالت فرورفتگی دارد. شاید شما ایمپرشن کوپینگتان داخل این آنالوگ هگز شود ولی مطمئنم باشید که کار کاره خطایی است یعنی صد درصد کار شما را با خطا روبه‌رو می‌کند. اگر دیدید آنالوگی حالت تورفتگی دارد، این آنالوگی است که قابل‌استفاده نیست.آنالوگ هم می‌تواند بر اساس برندهای مختلف رنگ‌ها و شکل‌های مختلفی داشته باشد و در ابعاد مختلفی باشد. همین‌طور که ملاحظه می‌کنیم الان من از چند برند برایتان آنالوگ را تهیه کردم در رنگ‌ها و شکل‌های مختلف می‌تواند آنالوگ تهیه شود.

این بود از توضیحاتی که من می‌توانستم راجع به ایمپرشن کوپینگ و آنالوگ برایتان بگویم. بدون ایمپرشن کوپینگ هیچ قالبگیری انجام نمی‌شود و بدون آنالوگ هم ما نمی‌توانیم کستی شبیه‌سازی شده از دهان بیمار داشته باشیم این الان آنالوگی است که من روی این کست برای شما تهیه کردم و این‌که می‌بینید خیلی قشنگ آنالوگ روی کست شما فیکس شده و ما بر همین اساس می‌آییم اباتمنت را همان‌طور که در قسمت قبل برای شما توضیح دادم، سفارش می‌دهیم و دردهان بیمار می‌بندیم.