سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دندانپزشکی کودکان بزرگسالان تهران

دندانپزشکی کودکان بزرگسالان تهران, دندانپزشکی شبانه روزی تهران, بهترین کلینیک دندان پزشکی تهران, بهترین دندان پزشکی تهران, دندان پزشکی شبانه روزی تهران, بزرگترین کلینیک دندان پزشکی تهران

طراحی لبخند و معرفی انواع رنگ دندان

رنگ و سایه دندان از مهم ترین نکات در ارزیابی و آماده سازی روش های طراحی لبخند میباشد.

قبل از انتخاب رنگ باید کلیه عوامل موثر بر انتخاب رنگ را حذف کرد چون ممکن است بر انتخاب رنگ صحیح اثرات منفی بگذارد.

عواملی مانند رنگ روکش های یونیت ،لباس بیمار ،آرایش و رژلب بیمار و نور محیط می توانند تاثیربگذارد.

در ادامه به توضیحات کامل تر درباره قوانین و اصول موثر بر انتخاب رنگ و راه حل برای پاسخ به آنها میپردازیم.

 

شید رنگ

 

فهم چگونگی درک چشم و مغز از نور و تفسیر آن به رنگ های مختلف در ترمیم های زیبایی وطراحی لبخند  اهمیت ویژه دارد، به خصوص زمانی که ترمیم های سرامیکی و یافلز – سرامیک در حال انجام است.

طبیعت نور:

امواج الکترومغناطیسی در همه جا حضور دارند و نور بخش کوچکی از امواج الکترومغناطیسی می باشد، نور اساسا به صورت فوتون است که اکثرا به شکل امواج حرکت می کنند. نور سفید که توسط چشم انسان دیده می شود نور مرئی نامیده می شود( طول موج 380نانومتر تا 780 نانومتر). امواج رادیویی، مادون قرمز، اشعه ماورا بنفش، اشعه ایکس و اشعه گاما توسط چشم انسان دیده نمی شود بنابراین نور نامرئی نامیده می شود.

………..

طیف نور مرئی و نامرئی باهم طیف الکترومغناطیسی را تشکیل می دهند، رنگ نور در واقعیت سفید نیست ، نور سفیدی که ما می بینیم ترکیبی از رنگ های رنگین کمان ، مثل قرمز، نارنجی، زرد،سبز، آبی، بنفش و نیلی می باشد.

وقتی که نور سفید از یک منشور عبور می کند، طیف نور از هم جدا شده و به رنگ های انفرادی تبدیل می شود.

نور می تواند جذب شود، عبور کند، و یا منعکس شود، اگر تمام نور منعکس شود یک شی به رنگ سفید دیده می شود و اگر نور کاملا جذب شود ، جسم سیاه دیده می شود.

رنگ:

رنگ یکی از خواص نور است، اشیا رنگ خاصی ندارند ، ان ها فقط یک طول موج خاص را از طیف رنگی منعکس می کنند، مثلا یک جسم آبی تمام طول موج ها به جز آبی را جذب می کند، طول موج های آبی توسط چشم ما دیده می شود و ما آن جسم را به رنگ ابی می بینیم.

توصیف رنگ توسط محبوب ترین سیستم تشریح رنگ که munsell نامیده می شود قابل انجام است.

سه ویژگی رنگ در این سیستم chroma، hue و value نامیده می شوند.

Hue: به عنوان خاصیتی از رنگ تعریف شده است، Hue در یک شی می تواند قرمز،زرد،سبز و غیره باشد.

Chroma: شدت یا اشباع رنگ نامیده می شود.

Value: تاریکی و یا سبک نسبی یک رنگ می باشد.

دو نوع رنگ وجود دارد: اصلی و کمکی

رنگ اصلی: رنگ هایی که توسط نور منتشر می شوند و به نمایشگر تلویزیون و کامپیوتر نیز مربوط می شوند، رنگ های اصلی اولیه قرمز، آبی و سبز هستند و رنگ های اصلی ثانویه زرد، فیروزه ای و ارغوانی می باشند.

وقتی رنگ های اصلی اولیه با هم ترکیب می شوند ، رنگ سفید تولید می شود.

رنگ های کمکی: این رنگ ها مربوط به نور منعکس شده می باشند، و در رنگ دانه ها برای ساخت رنگ ، جوهر، پارچه و غیره استفاده می شوند.

رنگ های کمکی اولیه رنگ های قرمز،زرد و آبی هستند و رنگ های فرعی ثانویه سبز، بنفش و نارنجی می باشند. وقتی رنگ های فرعی اولیه با هم ترکیب می شوند ، رنگ سیاه تولید می شود.

ادراک رنگ:

چشم ها به تنهایی نمی توانند نور را ببینند بلکه مغزو چشم باید باهم همکاری کنند تا نور و رنگ درک شود.

چشم:

روند اولیه دیدن در شبکیه اتفاق می افتد ، شبکیه حاوی میلیون ها سلول به نام فتورسپتور می باشد که به نور حساس می باشد. این فتورسپتورها دو نوع هستند، نوع اول: میله ای و نوع دوم مخروطی می باشند. این فتورسپتورها نور را به امواج عصبی پردازش می کنند، و از طریق عصب بینایی به قشر مغز منتقل می شوند ، در هنگامی که نور کم است ، سلول های میله ای( استوانه ای) در مقابل سلول های مخروطی غالب می باشند.

کوررنگی:

کوررنگی عدم توانایی تشخیص بین رنگ های خاص می باشد ، این وضعیت بخاطر عدم وجود رنگ دانه رنگی در سلول های مخروطی شبکیه می باشد.

انتخاب رنگ:

کیفیت نور:

توزیع انرژی یک نور دارای اثرات قطعی بر نوع رنگ درک شده می باشد، پزشک باید سعی کند از منبع نوری استفاده کند که شامل طیف کامل پرتوها، بدون تسلط هر طول موج باشد.

زیرا زمانی که یک شی زیرنورهایی که در طول موج های خاصی قرار دارند، مشاهده می شود ، رنگ خاصی نظر او را به خود جلب می کند.

سه نوع منبع نور وجود دارد:

نور خورشید: غلظت زیادی از نور زرد را منتشر میکند، این نور برای تطبیق سایه مناسب نیست، این فهرست رندر رنگ بسیار کمی دارد.

نور فلورسنت: غلظت بالایی از امواج آبی را دارا می باشد، رندر رنگ بین 50 تا 80 می باشد و برای تطبیق سایه مناسب نیست.

نور طبیعی: نور روز به عنوان بهترین انتخاب در نظر گرفته می شود ، زیرا نزدیک ترین حالت را به نور سفید دارد و به عنوان استاندارد برای قضاوت سایر منابع نور مورد استفاده قرار می گیرد.رندرینگ رنگ نور طبیعی 100 می باشد.

شاخص رندر رنگ: نور روز می تواند نزدیک به نور سفید و به عنوان استاندارد عادی برای تشخیص سایر طیف های نور مورد استفاده قرار بگیرد، شاخص این رنگ نزدیک به 100 است، شاخص رندر رنگی از 1تا100 نشان داده می شود و یک منبع نور رنگی بر اساس یک منبع استاندارد خاص سنجیده می شود.

خواص کلیدی مربوط به نور در دندانپزشکی:

فلورسانس: جذب نور توسط یک ماده و انتشار خود به خود نور در طول موج های بلند می باشد.، دندان ها فلورسنت هستند زیرا زمانی که در معرض پرتو فرابنفش قرار می گیرند نور مرئی منتشر می کنند.

Opalescence: توانایی یک ماده شفاف که نور آبی منعکس شده و نور قرمز نارنجی انتقال داده شده را نمایش می دهد.

اثر opalescent بر اساس رفتار نیم شفافی دندان ها طبیعی است.

Translucency: انتقال و انتشار نور از داخل یک شی به طوری که تصویری در داخل شی دیده نمی شود.

راهنمای انتخاب رنگ در دندانپزشکی:

زمانی که متخصص زیبایی تصمیم به انجام درمان های زیبایی مثل لمینیت و کامپوزیت دندان گرفت تصمیم به انتخاب رنگ با نظرمتقاضی می گیرد. دندان هایی که تصمیم به مطابقت با آن ها گرفته می شود باید از تمام ضایعات و لکه ها پاک شود (قبل انتخاب رنگ باید این کار انجام شود.)

رژ لب ها ی با رنگ روشن یا آرایش ها باید قبل از انتخاب رنگ پاک شوند( رژ لب های قرمز باعث می شوند که گیرنده های آبی و سبز تحریک شوند و دندان ها به صورت آبی و سبز دیده شوند)

لباس های روشن باید با استفاده از پیش بند خاکستری پوشانده شوند

مقایسه مقادیر طیف رنگ در شرایط مختلف نور انجام شود، رنگ اولیه ممکن است تحت یک نور فلورسنت انتخاب شده ولی بعد از آن باید تحت شرایط نوری دیگر مثل نور طبیعی روز تایید شود.

تعیین رنگ دندان باید در ابتدای ویزیت بیمار مشخص شود.

مقایسه رنگ ها باید با سرعت 5 ثانیه انجام شود، قسمتی از شید رنگی که در حال تعیین رنگ است باید در زیر لب و در مقابل دندان قرار گیرد.

حساسیت hue :  پنج ثانیه بعد از شروع انتخاب رنگ، چشم نسبت به رنگ های shade حساس می شود ، به همین خاطر اگر 5 ثانیه به آن نگاه کنند و سپس به بخش سفیدرنگ نگاه کنند ظاهر می شود ، این ویژگی به عنوان hue sen sitivity شناخته می شود که بر روی انتخاب رنگ اثر می گذارد.

بعد از هر مرحله از تطبیق رنگ باید به دیوار خاکستری و یا پیشبند بیمار نگاه کرد.

انواع راهنمای رنگ:

محبوب ترین راهنمای جراحی که امروزه در دندانپزشکی زیبایی استفاده می شود عبارتند از :

Vita classic ( vital zahn fabric)

Vitapan 3D master(vita zahn fabric)

Chromascop(vivadent,liechtenstein)

Vita classic

فید رنگی vita classic در میان دندانپزشکان برای طراحی لبخند بسیار استفاده می شود و از سال 1960 مورد استفاده قرار می گرفته است.

گروه بندی آن شامل:

A(گروه بندی قرمز زرد):A1,A2,A3,A3.5,A4

B(گروه بندی زرد):B1,B2,B3,B4

C(گروه بندی خاکستری): C1,C2,C3,C4

D(گروه بندی زرد خاکستری و قرمز): D2,D3,D4

CHROMA: با مقادیر 1و2و3و4 نمایش داده می شود.